Kotisivut tehdään tiettyä tarkoitusta varten, lähes aina tuotteen tai palvelun myyntiin. Tuloksellisilla kotisivuilla täytyy lisäksi olla jokin käytännön tavoite; tarjouspyyntö, arviokäynnin tilaus, potentiaalisen asiakkaan suora yhteydenotto puhelimitse… Yrityssivuston ensisijainen tavoite harvoin on visuaalinen elämys.
Kotisivut täytyy suunnitella jokaista yksityiskohtaansa myöten tärkein tavoite mielessä. Kuitenkin hyvin usein ne tehdään vain visuaalisuus edellä ja tekijänä on perinteinen mainostoimisto tai graafinen suunnittelija, joka keskittyy ainoastaan ulkoiseen ilmeiseen ja tavoitteen kannalta vähemmän tärkeään turhaan kikkailuun. Pahimmillaan printtisuunnittelun ehdoilla ja ratkaisuilla, jotka ei lainkaan pelitä verkossa.
Kotisivujen ulkoasu – Silläkin on väliä
Kotisivujen ulkoasulla on suuri merkitys. Niiden täytyy ensisijaisesti herättää luottamus, luoda sekunneissa oikea ja ammattimainen kuva yrityksestäsi, vakuuttaa potentiaalisen asiakkaasi saapuneen juuri oikeaan paikkaan ja varmistaa, että hän jatkaa sivustollasi eteenpäin eikä klikkaa kilpailijalle.
Tärkeän ensikohtaamisen jälkeen ulkoasun rooli kuitenkin muuttuu, ja visuaalisuus alkaa tukea sisältöä ja ohjata omalta osaltaan kävijää kohti tavoitetta.
Jotta tavoitteeseen päästään, sivustosi täytyy vastata asiakastasi askarruttaviin kysymyksiin ja tarjota juuri oikea tieto oikeaan aikaan – nykyaikaisesti ja edustavasti esitettynä. Se onnistuu vain kun kotisivut ovat kokonaisuutena kunnossa – rakenteen, käytettävyyden, sisällön, saavutettavuuden, tekniikan, hakukonenäkyvyyden ja monen muun tärkeän palasen osalta.
Asiakkaasi eivät etsi sivustoltasi hienoa grafiikkaa tai näyttäviä animaatioita. Grafiikan rooli on vain antaa tuotteellesi tai palvelullesi tyylikkäästi täysi huomio ja johdatella hänet maaliin; yhteydenottoon ja kauppaan kanssasi.