Kotisivut ovat yritykselle digitaalisen läsnäolon tärkein osa – joka voi joko houkutella potentiaalisia asiakkaita tai karkottaa heidät pois. Hyvät kotisivut yhdistävät visuaalisen houkuttelevuuden käyttäjäystävällisyyteen ja selkeään tuotteiden, palveluiden ja tietojen esittelyyn.
Millaiset ovat käyttäjäystävälliset ja myyvät kotisivut? Kerron muutamia avainvinkkejä joilla aloittaa kotisivujen suunnittelu – mieluiten yhdessä osaavan kotisivukumppanin kanssa.
Tavoitteet ja kotisivusi kohderyhmä
Ennen kuin aloitat kotisivujen suunnittelun, on tärkeä selvittää mitä haluat sivustollasi saavuttaa ja kenelle se on ensisijaisesti suunnattu. Vain ymmärtämällä kohdeasiakkaittesi tarpeet ja mieltymykset, voi sivuston suunnitella vastaamaan heidän odotuksiaan.
Selkeä rakenne ja houkutteleva ulkoasu
Ensivaikutus on aina tärkeä. Visuaalisesti houkuttelevat ja yrityksesi brändiä noudattavat kotisivut käyttävät harkittua väripalettia, houkuttelevia ja uskottavia kuvia sekä helppolukuista typografiaa. Sivuston rakenne kannattaa suunnitella selkeäksi ja miettiä mikä kullakin alasivulla ja eri näkymissä on kaikista tärkeintä.
Yksinkertainen ja looginen navigaatio
Suunnittele selkeä ja helppokäyttöinen valikkorakenne, joka ohjaa potentiaaliset asiakkaasi saumattomasti eri osioihin. Vältä monimutkaisia ja liian syviä navigaatiohierarkioita, ja varmista, että tärkeimmät sivut ovat helposti saatavilla. Valikkorakennetta ei kannata suunnitella yrityksesi vinkkelistä: Esimerkiksi päävalikossa olevat ”Tuotteet”, ”Palvelut” ja ”Ratkaisut” eivät kerro asiakkaallesi mitään konkreettista.
Responsiivisuus
Yhä useammat ihmiset käyttävät mobiililaitteita selaamiseen, joten varmista, että sivustosi toimii saumattomasti eri laitteilla ja erikokoisilla ruuduilla. Responsiivinen suunnittelu on ollut jo pitkään kotisivujen perusvaatimus ja takaa sen, että ne näyttää hyvältä ja toimii optimaalisesti niin puhelimissa, tableteissa kuin tietokoneilla.
Hyötyjä korostava sisältö
Houkuttelevat kotisivut sisältävät laadukasta sisältöä, joka vastaa käyttäjien tarpeisiin. Kirjoita selkeää ja kiinnostavaa tekstiä, joka välittää tärkeimmät asiat lyhyesti ja ytimekkäästi. Korosta enemmän hyötyjä kuin ominaisuuksia.
Kun yritykselläsi on juuri kohdeasiakkaillesi hyvin suunnitellut ja ammattimaisesti toteutetut kotisivut, voit erottua kilpailijoistasi kilometrikaupalla!